Portning
Portning är ett rent hantverk med enkla verktyg. Målet är att forma kanalerna så att de passar det tilltänkta användningsområdet på bästa sätt. Beroende på toppens grundkonstruktion kan portningen vara mycket tidsödande om stora förändringar behövs och/eller man vill vara säker på att få ut absolut maximal prestanda. Ibland behövs även kanalen fyllas ut i vissa partier. Till detta används speciell epoxi-plast på insugssidan, avgaskanalen måste svetsas.
Nedan visas lite bilder från arbeten med olika topplock, vissa just påbörjade andra helt färdiga.
Nya
portningsrummet.
Stånka
Honda 500
Kawasaki 1100
GSXR 750 före och efter
Triss i KTM-toppar
Classic racing Honda CB350
Nya insugsflänsar med lite större diameter på GSX1100, skall portas också.
Bastanta grejor
Nya avgassäten
Klart
Förbränningsrum blir reparerat GSXR 1000
Ny busa-topp
Spjällhus blir större
Nya säteslägen
GSXR-port blir till
Stånka
V8 topp
Harley Davidson och Nissan Skyline
Några bearbetade toppar.Väntelista
Några toppar i kön till drifting-bil samt Honda 450 topp för "Historic Racing"
Kraftigt modifierad stånka.
En GS1000 som andas bättre.
Nyplastat, väntar på slutfinish.
Standard GSX insugStörre ventiler
Portning båbörjadPort börjar ta form
StånkaGSXR1100
Hayabusa
Zündapp med extra överströmmningskanal
GSXR
Urfräst för nya sätesringar, Suzuki GSX.
GSX insug under bearbetning
GSXR insug med ny anslutning
Så ser det ut när epoxi härdar
Portning av klassisk Suzuki 2-ventilare på gång
Avgasport
Nyligen påbörjad berabetning av ventilsäten
Nyfräst
Så här illa kan det se ut på väl använd motor.
Ordninggjorda ventiler
Mycket luft skall in
Uppsvetsad avgasport
Svetsat
Portat och tillsnyggat
Några av arbetsstegen på en topp till en Yamaha enstånka.
Sätesfräsning på insug
Plastat och tillsnyggat
Monterat och klart
Kraftigt modifierad GSXR-topp får nya sätesringar
Ger över 200 hästar
En Kawasaki PSB-toppblir till
Inte heller biltoppar blir orörda
Avgasport till Mitsibishi
Eller förgasare
Lectron förgasarhus fastsatt för modifiering.