Bromsbänk

Film från två bänkningar:
Hayabusa 1441cc
GSXR 1370

DSC_0063_edit DSC_0064_edit
Resultat från bänkningen nedan.

DSC_0065_edit DSC_0066_edit
Bänkning av GSXR 750 med högkompkolvar, Keihin 39’or och 4:1-rör. Ca 100 hk på utgående axel.

Bänken fungerar nu klockrent efter en hel del inkörningsproblem.

DSC_0058_edit

Första provkörning med motor för funktionskontroll av bänk. Mycket är fortfarande kvar att göra med ändå riktigt skönt att kunna köra en motor i bänken.

P1050768_edit P1050773_edit P1050766_editKardan med anslutning till motor samt vattenbroms med skåp för datainsamling klara.

DSC_0056_edit
Nu börjar även manöverrummet ta form.

DSC_0056_edit DSC_0058_edit
Styrutrustning för trottel-styrning samt själva bromsbänken med tillbehör för datainsamling och start.

P1050736_edit P1050734_edit
P1050729_edit

Lite kabelstegar m.m. samt själva vattenbromsen som börjar ta form.

P1050601_edit P1050600_edit
Spacklat och målat. Dags för kabelstegar vatten m.m.

P1050550_edit P1050545_edit P1050547_edit

Luftevakuering med ljuddämpare under uppbyggnad. Mycket luft skall ut.

flaktar_edit P1050515_edit P1050514_edit
Fläktar x 2, jämför storleken med EU-pallarna. Ett ”lite” ventilationsrör samt ett av rummets ventilationshål för luftväxlingen.

P1050518_edit P1050513_edit P1050516_edit
Väggen mot operatören kommer att bli förstärkt med stålplåt och säkerhetsglas.

P1050520_edit
Nytt fräscht portningsrum blev det också på övervåningen för att bereda plats till bänkrummet.

IMG_7875_edit IMG_7877_edit IMG_7881_editTunga lådor från USA har anlänt med bl.a. kyltorn och en vattenbroms för 800 hp.
Snart kan jag bromsa motorer på ett bättre sätt än i rulland landsväg. Jag kommer att kunna erbjuda både rullande landsväg för kompletta hojar och ”riktig” bromsbänk för bromsning av lösa motorer.

DSC_0028_edit  DSC_0025_edit

Bromsrummet har utökats med en vattenbroms från Land&Sea. Nu kommer jag inom kort även att kunna bromsa lösa motorer upp till ca 300 hk, snöskotrar m.m.

CIMG1442_edit CIMG1436_edit

=========================================================================

Del 5:

Bromsning av ”lös” motor.

=========================================================================

Del 4:

Bänken fungerar nu för bakhjulsmätning.

Sidvagnsräser bekänner färg

Jonas förbereder sin fina V-Rod baserade PTB.

=========================================================================

Del 3:

Elektonik och programvara

=========================================================================

Del 2:

Nu börjar det bli ordning i bänkrummet

Ventilationen klar, ordentligt med luft finns det.

Täta dörrar och isolerade väggar.

=========================================================================

Del 1:

Väggar resta och bromsbänk nerplockad för att modifieras.