Portning

CIMG1485_edit CIMG1486_edit CIMG1488_edit
Subaru-toppar med bättre flöde.

CIMG1403_edit CIMG1407_edit CIMG1408_edit

CIMG1357_edit CIMG1367_edit CIMG1363_editToppar TL1000R

CIMG1277_edit CIMG1278_edit CIMG1281_edit
Audi

CIMG1263_edit CIMG1266_edit CIMG1271_editLite tvåtaktsportning som omväxling

  CIMG1237

Två stånkor

Honda 500

Kawasaki 1100

GSXR 750 före och efter

Triss i KTM-toppar

Classic racing Honda CB350

Nya insugsflänsar med lite större diameter på GSX1100, skall portas också.

Bastanta grejor

Nya avgassäten

Klart

Förbränningsrum blir reparerat GSXR 1000

Ny busa-topp

Spjällhus blir större

Nya säteslägen

GSXR-port blir till

Stånka

 

V8 topp

Harley Davidson och Nissan Skyline

Några bearbetade toppar.Väntelista

Några toppar i kön till drifting-bil samt Honda 450 topp för ”Historic Racing”

Kraftigt modifierad stånka.

En GS1000 som andas bättre.

Nyplastat, väntar på slutfinish.

Standard GSX insugStörre ventiler

Portning båbörjadPort börjar ta form

 

StånkaGSXR1100

Hayabusa

Zündapp med extra överströmmningskanal

 

GSXR

 

Urfräst för nya sätesringar, Suzuki GSX.

GSX insug under bearbetning

 

GSXR insug med ny anslutning

 

Så ser det ut när epoxi härdar

Portning av klassisk Suzuki 2-ventilare på gång

Avgasport

Nyligen påbörjad berabetning av ventilsäten

Nyfräst

Så här illa kan det se ut på väl använd motor.

Ordninggjorda ventiler

 

Mycket luft skall in

 

Uppsvetsad avgasport

Svetsat

Portat och tillsnyggat

Några av arbetsstegen på en topp till en Yamaha enstånka.

Sätesfräsning på insug

Plastat och tillsnyggat

Monterat och klart

 

Kraftigt modifierad GSXR-topp får nya sätesringar

Ger över 200 hästar

 

En Kawasaki PSB-toppblir till

 

Inte heller biltoppar blir orörda

Avgasport till Mitsibishi

Eller förgasare

Lectron förgasarhus fastsatt för modifiering.

Portning är ett rent hantverk med enkla verktyg. Målet är att forma kanalerna så att de passar det tilltänkta användningsområdet på bästa sätt. Beroende på toppens grundkonstruktion kan portningen vara mycket tidsödande om stora förändringar behövs och/eller man vill vara säker på att få ut absolut maximal prestanda. Ibland behövs även kanalen fyllas ut i vissa partier. Till detta används speciell epoxi-plast på insugssidan, avgaskanalen måste svetsas.

PortningsrummetNya portningsrummet.